Header Visual

Christiaan van Loon: ‘Ik ben er stiekem wel van onder de indruk’

08-09-2018

Reclame & Piepschuim. Dat is waar ze zich bij Van Loon aan de Zaagstraat in Hengelo al 31 jaar mee bezighouden.

Hans van Loon zette het bedrijf op, zoon Christiaan nam het over. De jaartallen op de tandwielen in de voorstelling STORK! komen van Van Loon. “Ik heb de foto’s gezien. Met het licht en het stoom erbij ben ik er stiekem wel van onder de indruk’’, zegt Christiaan van Loon.

Het telefoontje om mee te doen aan STORK! kwam van Kayo, de decorontwerper, zo vertelt Christian van Loon. “Het zijn grote tandwielen waar cijfers op verschijnen. Ze hebben gezocht naar een simpele en betaalbare oplossing. Met piepschuim kun je goed werken. Zo hebben ze ons gevonden.’’

In het begin van de zomervakantie werden de eerste tekeningen gemaakt. “Mijn vader heeft de cijfers ter plekke op de tandwielen gemonteerd’’, zegt Christiaan. “Het levert een wezenlijk aandeel in de voorstelling. Het is een prominent ding, een beetje de ader, de tijdlijn. Voor ons is het goede reclame. We zijn trots op het eindresultaat.’’

De combi reclame en piepschuim is redelijk uniek, meldt Christiaan van Loon. “Van origine zijn we een allround reclamebureau. We doen drukwerk, reclameborden, autobelettering, gevelreclame, raamdecoraties, kleding bedrukken, noem maar op. We zijn gespecialiseerd in piepschuim. Al 31 jaar. In het begin handmatig, nu computer gestuurd. Eigenlijk kun je het zo gek niet bedenken of we maken het: bedrijfslogo’s, vergrotingen en modellen van producten, verpakkingen.’’

Het piepschuim komt uit België. “Volledig recyclebaar’’, zegt Christiaan. “Je kunt vrij grote dingen maken voor een relatief lage prijs. We zijn vrij uniek. Aan deze kant van het land zijn wij de vrijwel enige die piepschuim koppelt aan reclamewerk, zodat we een stukje uitstraling en presentatie kunnen verzorgen.’’

De voorstelling, die gaat Van Loon zeker nog zien. “We zijn er trots op dat we onze bijdrage hebben kunnen leveren.’’

-Tekst en video: Twentekst-