Ben Rodenburg: ‘De geliefde Hotlo verwordt tot schroot’

Ben Rodenburg (76) is vier keer in Brazilië geweest om de Hotlo, de laatste scheepsdieselmotor van Stork op aarde, te redden. In zijn werkzame jaren was Rodenburg, geboren in Bodegraven, scheepswerktuigkundige.

“In de jaren zestig en zeventig heb ik veel met Stork motoren gevaren’’, vertelt Rodenburg in de voortuin van het Verenigingsgebouw van Stork. “In 2012 zou de laatste scheepsdieselmotor van Stork die nog bestond, de Hotlo, gesloopt worden. Wij - de groep SOS Hotlo - wilden ’m redden. A omdat het de laatste was, B hij was vijftig jaar oud, C hij was imposant en D omdat het een echt stuk industrieel erfgoed was.’’

Imposant was de Hotlo zeker. “Veertien meter breed en elf meter hoog - 420 ton’’, zegt Rodenburg. Hij trof de Hotlo in 2012 aan in een boot op een werf in de buurt van Rio de Janeiro. “Met tien ingehuurde Brazilianen hebben we de motor er keurig uit gekregen. Hij heeft op de kade gestaan. Oktober 2012 heb ik ‘m nog gezien. Hij zou verscheept gaan worden. Het schip lag al te wachten, Nederlandse reder, Engels schip. Maar het transport ging niet door. Zij hadden het verhaal dat het ingevoerd moest worden. En de boekwaarde was drie miljoen dollar.’’

De 520 ton Hotlo eindigde als schroot. “Gelukkig hebben we de foto’s nog’’, zegt Rodenburg. Ook zijn de handgemaakte tekeningen gered. De groep probeert nu de Hotlo virtueel te laten herrijzen, met steun van leerlingen van Saxion. “We zijn bezig hem in 3D uit te voeren.’’


-Tekst en video: Twentekst-

Met tien ingehuurde Brazilianen hebben we de motor er keurig uit gekregen

Andere portretten bekijken?

Terug naar overzicht